Disrupt-then-reframe


Stel je voor: je loopt door de stad en er komt iemand op je af met flyers in haar hand. Je bereid je al voor om haar af te wijzen en snel door te lopen, maar dan zegt ze iets dat je niet verwacht: “je hebt iets laten vallen…” Terwijl je je omdraait, zegt ze snel: “een FLINKe korting!” en geeft je een flyer voor Flink, die je half verward en lachend toch maar aanneemt. In deze (écht gebeurde!) situatie heeft ze effectief de disrupt-then-reframe techniek toegepast.

Deze techniek is geschikt als je mensen uit hun standaard denkpatronen wil halen en écht wil laten nadenken. Door het verstoren (disrupt) van deze patronen met iets dat ze niet verwachten, krijg je hun aandacht. Zo zullen ze eerder luisteren naar je verhaal, waar je eventuele verwarring opheldert (reframe). Het gebruiken van deze techniek levert soms grappige boodschappen op, wat ook nog eens ontwapenend werkt bij de doelgroep.

Heb jij dus last van mensen die op de automatische piloot met jouw communicatie bezig zijn? Doe eens iets onverwachts!


Door mensen te verwarren, hebben ze méér aandacht voor jouw boodschap.