CooperVision

Soms daglenzen, soms een bril

Hoe enthousiasmeren we Gen Z voor daglenzen?

CooperVision verkoopt lenzen via de oogspecialist. Met een campagne wil zij jonge brildragers inspireren om ook eens daglenzen te proberen. Maar als je Gen Z vraagt wat zij van lenzen vinden, is het eerste wat je hoort: dat lijkt me niet comfortabel. En als je de etalage bekijkt van de gemiddelde oogspecialist zie je meteen: hier draait het om brillen. Hoe zorgen we dat niet alleen een jonge brildrager, maar ook de oogspecialist enthousiast wordt over S1ngles-daglenzen?

Creatieve strategie

De aandacht van Gen Z moet je verdienen; daarom focusten we op datgene wat op dit punt in hun leven echt relevant is: ontdekken hoe ze zichzelf kunnen zijn. Daglenzen geven je de vrijheid om per situatie te bepalen wat je fijn vindt. Studeren? Uitgaan? Sporten? Kies je dan voor daglenzen of een bril?
Om de doelgroep zijn eigen voorkeur te laten bepalen, ontwikkelden we een quiz. Daarnaast daagden we ze uit met de Wen-in-1-week-lenzenset: lenzen oncomfortabel? Je zult zien dat je binnen een week gewend bent.
De nadruk op keuzevrijheid hielp ook om de oogspecialist mee te krijgen; we deden immers niets af aan de bril. Voorafgaand aan de campagne enthousiasmeerden we de oogspecialisten met een uitgebreid webinar.

We namen ze mee in de campagne en gaven advies over hoe zij het beste om kunnen gaan met de weerstanden die hun jonge brildragende klanten hebben om lenzen te proberen.

Campagne: Soms daglenzen, soms een bril…

‘Jij kiest’ was de belangrijkste boodschap van de campagne op social media en de winkelvloer. Daarmee gaven we de doelgroep autonomie. We lieten situaties zien met en zonder bril en lieten de keuze aan de doelgroep: wat kies jij? Met de Wen-in-1-week-lenzenset verlaagden we de drempel om het eens te proberen en daagden we ze uit om het ook echt een week vol te houden. Op de landingspagina gebruikten we verschillende gedragstechnieken om de belangrijkste barrières weg te nemen, waaronder de Ben-jij-een-lensmens-quiz. Op TikTok ten slotte lieten influencers zien in welke situatie zij kiezen voor daglenzen en hoe makkelijk het is om ze in te doen (social proof).

Het resultaat

Niet alle resultaten zijn bekend, maar alleen al met de TikTok-campagne zijn ruim 1,1 miljoen impressies en 9300 interacties gerealiseerd. Duizenden jongeren hebben gezien hoe makkelijk het is om je bril af te wisselen met daglenzen.
Nog belangrijker voor CooperVision was de reactie van de partners (de oogspecialisten). De campagne werd op de winkelvloer heel goed ontvangen en als direct gevolg daarvan groeide het aantal partners van 118 naar ruim 300.

logo

Wat:
Online en point-of-sale-campagne voor daglenzen

Belangrijkste barrière:
Lenzen lijken me niet comfortabel

Oplossing:
De Wen-in-1-week-lenzenset

Resultaat:
Van 118 naar ruim 300 nieuwe verkooppunten