Ook de Hartstichting kent donateurs die na verloop van tijd hun steun opzeggen. We richtten hun opzegpagina zo in dat opzeggen niet onnodig moeilijk wordt gemaakt. Maar het zou toch mooi zijn als zoveel mogelijk mensen donateur blijven? Eventueel op een manier die beter bij ze past, bijvoorbeeld met een ander bedrag of een andere geeffrequentie. Met een gebruiksvriendelijk design en een aangepaste keuzearchitectuur herinneren we de donateurs er nog eens aan waar ze het allemaal voor doen. Met als resultaat dat meer opzeggers dan voorheen toch nog even blijven. Een gezond hart voor iedereen,
ook dankzij u!
Reactance
Als mensen het idee krijgen dat hun gedrag een bepaalde richting op wordt gestuurd, is er een grote kans dat zij hier weerstand tegen zullen bieden. We noemen dat reactance. Als je het iemand dus heel moeilijk zou maken om zijn donatie op te zeggen, kan die persoon extra z’n best gaan doen om het tóch voor elkaar te krijgen. We nemen liever op een positieve manier afscheid van donateurs en geven ze dus de vrijheid om te doen wat bij hen past.
UX-design
Als maker van een website moet je ervoor zorgen dat gebruikers een optimale ervaring (user experience; UX) hebben. Zodat ze kunnen doen waar ze voor komen. Er zijn een hoop dingen die je kunt doen om een websitebezoek makkelijker te maken. Een paar voorbeelden waar we bij deze case op hebben gelet: niet te veel tekst, ondersteun met beeld en iconen, maak buttons zo duidelijk mogelijk.