MENU

Makkelijk verwerken = beter waarderen

We worden de hele dag bestookt door allerlei reclames en advertenties. Mensen kopen eerder een product wanneer ze een hoge waardering voor dat product hebben. Wanneer iets makkelijker te verwerken is, leiden we daar vaak onbewust uit af dat we dat product ook leuker vinden. Het gemak waarmee informatie wordt verwerkt, wordt ook wel ‘processing fluency’ genoemd. Van dit psychologische mechanisme wordt vaak gebruik gemaakt in reclames en advertenties.

Zo wordt vaak gebruik gemaakt van cijfers in merknamen om de processing fluency te verhogen, bij voorkeur getallen die het resultaat zijn van veelvoorkomende optelsommen (zoals 2+2) en vermenigvuldigingen (zoals 2×2). Deze getallen kunnen we snel verwerken, omdat deze het best zijn aangeleerd in onze jeugd en we deze getallen het meest gebruiken in het dagelijks leven. Zo vinden we een merk leuker wanneer het de naam Zinc24 heeft dan Zinc29.

Sommige bedrijven gaan hier nog een stapje verder in. Zo wordt een drankje met de naam V8 Juice beter gewaardeerd wanneer in de advertentie wordt verteld dat het drankje 4 essentiële vitamines en 2 mineralen bevat (4 x 2 = 8). De combinatie van de cijfers 4 en 2 zorgen ervoor dat het getal 8 sneller te verwerken is, omdat 8 het resultaat is van 4 x 2. Deze associatie zit in ons geheugen gegrift, waardoor het makkelijker te verwerken is. En makkelijke verwerking leidt vaak tot een hogere waardering.

Dus, hoe makkelijker te verwerken, hoe leuker we iets dus (denken te) vinden. De effecten lijken echter voornamelijk te werken wanneer iemand snel een keuze moet maken. Bij weloverwogen keuzes gaat dit helaas niet helpen iemand over de streep te krijgen.  Dus: gaat het om een impuls aankoop, kijk dan of je van dit trucje gebruik kan maken om de waardering van je product op te krikken.

Comments are closed.