MENU

Iedereen een overtuigings­psycholoog!

Ja, dat denk ik echt. In de toekomst moet iedereen die campagnes ontwerpt of beoordeelt minimaal kennis hebben van psychologische wetten. Merken worden steeds meer gebouwd en onderhouden vanuit gedrag en in tweede instantie vanuit communicatie. Achter vele succesvolle campagnes zitten tegenwoordig teams waarin persuasion kennis een belangrijke rol speelt. Ik vermoed dat we binnenkort de eerste vacatures zien voor de persuasion directors. Dit zijn mensen die alle ontwerpen vanuit verleiding opzetten. In alle facetten van communicatie is nagedacht hoe de interactie die je met het merk of de dienst hebt moet worden vormgegeven.

Elk telefoongesprek, elke notificatie, elke DM en elke verpakking is een grote kans om de consument enthousiast te maken voor het merk. Het is niet voor niets dat wij (gezien vanuit onze rol als traditioneel bureau) constateren dat we steeds minder ingeschakeld worden om alleen maar campagnes te bedenken.

Een paar voorbeelden?
– Voor een grote verzekeraar hebben wij op 60 van de standaard klantvragen die hen bereiken met behulp van overtuigingspsychologie nieuwe antwoorden geformuleerd die door middel van gamification aan alle medewerkers met klantcontact geleerd worden.
– Voor een grote belangenbehartiger zijn wij bezig om op basis van de principes van Cialdini meer mensen te overtuigen om een ‘prijsvergelijker’ van bijvoorbeeld energie of ziektekosten te doen.

Wat is er aan het gebeuren in ons vak? De échte omwenteling in ons vak is niet technologisch gedreven en ook niet gebaseerd op nog inventievere creativiteit. De omwenteling zit in het feit dat je moet begrijpen hoe keuze-architectuur werkt; je moet weten wat Kahneman bedoelt met ‘systeem 1’ en ‘systeem 2’.  En als je niet reeds ervaring met Cialdini hebt doe je eigenlijk al niet meer mee. En als je niet de essenties van gamification kent, kun je de wereld niet meer duiden en loop je hopeloos achter. Als zelfs politici er al actief gebruik van maken, dan is het een wonder dat er nog veel campagnes ontwikkeld worden zonder de essenties van gamification toe te passen.

Ja, ieder bureau een persuasion director Ja, iedereen in communicatie moet beïnvloedingspsychologie snappen. Het goede creatieve idee gebaseerd op fascinerend denkwerk van een art director en een copywriter is al lang niet meer genoeg. Op dat moment moet er al een forse scheut psychologie bij het concept gedaan worden. Begrijp me goed….. De art director en copywriter blijven altijd bestaan. Hun werk is onmisbaar maar ik denk dat de persuasion director binnen een jaar een zetel op de creatieve vloer heeft.

 

Arend Jan Boss, managing director l’eau – reclamebureau voor gedragsbeïnvloeding

Comments are closed.