MENU

Hoe doorbreek je slechte gewoontes?

Veel gedrag voeren we uit zonder dat we er bewust mee bezig zijn. En een gewoonte is al snel gevormd. Een gewoonte is een terugkerend gedragspatroon dat vaak is verbonden aan een specifieke context en automatisch kan worden uitgevoerd. Hoewel het erg handig is om veel gedrag uit te voeren zonder onze aandacht erbij (scheelt een hoop tijd en moeite!), hebben we helaas ook veel slechte en ongezonde gewoontes. Veel gewoontes hebben zich al jaren geleden ingenesteld en zijn daarom lastig om zomaar te doorbreken. Toch zijn er een aantal technieken gevonden die kunnen helpen om van je gewoontes af te komen of nieuwe (betere) gewoontes te creëren.

Een makkelijke manier om gewoontes aan te passen, is door de omgeving te veranderen. Gewoontes zijn vaak erg gebonden aan cues in de omgeving en door deze cues aan te passen moeten mensen vaker eerst even nadenken voor ze iets doen. Ook het vergroten van de moeite die het kost om iets (slechts) te doen, kan ervoor zorgen dat we minder snel toegeven aan onze slechte gedragingen.

Een andere veel gebruikte manier om nieuwe gewoontes te creëren of slechte gewoontes te veranderen in goede gewoontes, is het gebruik van implementatie intenties. Implementatie intenties zijn simpele actieplannen die aangeven wanneer en hoe iemand een bepaald gedrag uit zal voeren, in de vorm van: in situatie x, voer ik gedrag y uit. Dus bijvoorbeeld: ‘Als ik terug kom van mijn werk, trek ik mijn hardloopschoenen aan en ga ik een stukje rennen.’ Ze werken het best als je ze ook daadwerkelijk voor jezelf opschrijft.

Onbewust gedrag is een hot item binnen de sociale psychologie en er wordt momenteel veel onderzoek naar gedaan. Dit is niet voor niets. Bijna de helft van wat we op een dag doen, gebeurt namelijk automatisch. Hier valt dus veel winst te behalen!

Comments are closed.