MENU

En? Hoe staat het met uw goede voornemens?

Het nieuwe jaar is op het moment dat ik dit typ alweer enkele weken oud. Voor velen betekent dit, dat de eerste balans opgemaakt kan worden van hoe het staat met die goede voornemens.

U weet wel, die afspraken met uzelf, waarvan niemand zal bekennen dat-ie ze heeft. Maar uzelf weet wel beter. Want u wilt dit jaar méér sporten, gezonder snacken, méér quality-time met partner, gezin, familie en vrienden doorbrengen. Méér krant lezen, méér theater bezoek, minder met smartphone bezig zijn, béter afval scheiden, noem maar op.

Stuk voor stuk mooie voornemens, die zich meestal mogen verheugen in een stormachtig enthousiast begin. Om daarna al snel als de spreekwoordelijke kaassoufflé in te zakken. Een nieuw verloren jaar voor goede intenties.

Herkenbaar? Wees eerlijk: vast wel! Hoe dat komt? Simpel: we leggen de lat voor het uitvoeren van die voornemens stelselmatig te hoog. Meer sporten willen we, door gelijk vanaf week 1 drie keer per week vrijwel ongetraind 5km of meer te willen hardlopen. Dat legt een forse claim op je bestaande weekpatroon. En op je arme gestel. Gezonder eten willen we, door minder tussendoortjes te grazen en tegelijkertijd meer groente en fruit te nuttigen. En tegelijk zowel frisdrank als alcohol minimaal 5 dagen in de week in de ban willen doen. Geef toe, daar wordt een mens niet blij van. En meer tijd met het gezin doorbrengen, wie wil dat niet, maar als we daarvoor andere – ook belangrijke – zaken moeten laten liggen, komen we al snel in de problemen.

Niet te doen dus die ‘goede voornemens’? Goed nieuws, er schijnt licht aan het eind van de tunnel. Vanuit de gedragspsychologie wordt ons zomaar de oplossing aangereikt: hak uw goede voornemens in kleine stukjes. En begin er maar eens mee om die kleine stukjes uit te voeren. De kans op succes wordt daardoor veel groter. Dus niks direct 5 km rennen vanuit het niets. Begin eens met die sportschoenen aan te trekken en 1 of 2 x per week een paar kilometer voorzichtig te joggen. Niks kilo’s fruit op de fruitschaal stapelen. Een paar keer per week een extra appel of banaan is een veel haalbaarder start. En meteen geheelonthouder of verstokte kraanwaterdrinker worden kan altijd nog, begin gewoon eens ‘nee’ te zeggen tegen dat tweede biertje of colaatje.

De moraal van dit verhaal voor marketeers en communicatie adviseurs? Vraag niet teveel in één keer van uw doelgroep. Een eerste stapje zetten is een prima begin van een nieuwe relatie. Of van intensivering van een bestaande. Want als dat stapje bevalt, komt de volgende stap gemakkelijker tot stand.

Succes met uw zakelijke goede voornemens, de mensen – lees: ook úw klanten en prospects – zullen u waarschijnlijk zeer dankbaar zijn.

 

Olaf Cox, client service director / partner bij l’eau – reclamebureau voor gedragsbeïnvloeding

Comments are closed.