MENU

De psychologie van de menukaart

Ja, er is zelf onderzoek gedaan naar de psychologie van de menukaart. En wat kunnen wij daarvan leren? Wat kunnen wij in communicatie toepassen? Onderstaand een kort overzicht:

  • Als de prijzen van gerechten niet geordend onder elkaar staan, blijkt dat mensen minder geneigd zijn om de goedkoopste te nemen. Het wordt immers moeilijker om te vergelijken.
  • Een andere theorie is dat -zeker in gezelschap- veel mensen letten op de keuze van de anderen aan tafel. Om zo geen rare of een (te)dure keuze te maken. Als de prijs minder makkelijk te scannen is, neemt men -bewust of onbewust- minder over van de anderen en pakken ze de vrijheid om zelf te kiezen.
  • Nostalgie werkt: vertel iets uit het verleden over het gerecht en de verkoop stijgt met meer dan een kwart ten opzichte van andere. Een verhaal vertellen waarin de familietradities besproken worden, geeft het beste resultaat.
  • Het bovenste en onderste item verkopen circa 25% beter. De gerechten met de hoogste marge zouden daar dus moeten staan. Of verdeel je aanbod in blokken.
  • Een produkt met kaders eromheen werkt heel goed. Mensen kiezen eerder voor die menusuggestie.

Eigenlijk gebruiken wij veel van bovenstaande zaken al lang. Onderstrepen, speciale aandacht geven, appeleren aan vroeger kan de beslissing van een consument “ sturen”. We moeten dat alleen in alle onderdelen van een campagne gaan doorvoeren. Ook in de kleine lettertjes.

Comments are closed.