MENU

De ‘Choice Paradox’

Had je vroeger alleen de keuze uit paprika en naturel chips, nu bestaan er wel honderd verschillende soorten chips. Elke dag moeten we ontelbaar veel beslissingen maken en de keuzemogelijkheden worden steeds uitgebreider.

Intuïtief gezien lijkt het bieden van veel opties positief. Het geeft mensen namelijk een gevoel van vrijheid en autonomie. Het blijkt echter dat je beter niet te veel keuzes kan bieden. Bij een teveel aan keuzes zal de consument verlammen en uiteindelijk niet eens meer tot een beslissing kunnen komen.  De psychologische theorie hierachter is dat wanneer je mensen minder keuzes geeft,  het makkelijker wordt om een keuze te maken (‘choice paradox’). En, bij minder keuzemogelijkheden zijn we bovendien meer tevreden met de keuze.

Het hebben van teveel keuzes zorgt er namelijk voor dat je altijd een alternatief kan voorstellen die mogelijk beter was. Bovendien zorgen alle mogelijkheden ervoor dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Tussen al die mogelijkheden verwacht je de perfecte optie, maar wanneer jouw keuze niet perfect is, heb je al snel spijt van je keuze. En het maken van de verkeerde keuze is bovendien je eigen schuld. Deze zelfblaam in combinatie met teleurstellende ervaringen kunnen ervoor zorgen dat het welzijn van de consument bij een teveel aan keuzemogelijkheden daalt in plaats van stijgt.

Kunnen kiezen is dus beter dan niet kunnen kiezen, maar meer keuze betekent dus niet altijd beter. Bij een teveel aan keuzemogelijkheden stellen we de beslissing uit en doen we uiteindelijk niets.

In de praktijk betekent dit dat wij altijd in campagnes de keuze opties zullen beperken en dat wij de keuze architectuur altijd zullen testen

Meer weten?

– The Paradox of Choice: Why More Is Less, by Barry Schwartz

– TED talk door Barry Schwartz: http://www.ted.com/speakers/barry_schwartz.html

Comments are closed.