MENU

Always off als het nieuwe slim?

Data is overal. Evenals Big Data. We data-en wat af. Steeds meer ook. Vaak zonder dat we daar erg in hebben. Want alles is of wordt ‘Data’.

Ons huishouden: van slimme thermostaat tot connected koelkast. Onze gezondheid, met wearables die een aantal basisfuncties continu monitoren. Ons vervoer, met zelfrijdende auto’s al werkend de file in. Onze vriendschappen, die we via Facebook en Whatsapp onderhouden. Ons werk, dat steeds meer uit handen wordt genomen door slimme applicaties. En voor het gemak van deze column sla ik een heleboel toepassingen even over.

Die continu connectie, dat continu over en weer dataverkeer, die kan best eng zijn. We raken steeds meer gevangen in ons eigen algoritme. We gaven enkele weken geleden een aantal goed bruikbare tips hoe daaruit te ontsnappen. Waardoor we in staat blijven om nieuwe dingen te ontdekken. En de zeggenschap over ons dagelijks leven te behouden.

De realiteit is wel, dat die continu connectie onomkeerbaar is. ‘The Internet of Things’ is door Cisco niet voor niets doorvertaald tot ‘The Internet of Everything’.

De continu connectie is een aanslag op onze privacy. Hoe je het wendt of keert, ontvangers van onze data – gebaseerd op onze handelingen, gemoedstoestand en fysieke gesteldheid – vertalen deze data steeds opnieuw in een ‘next best-action’. We hoeven alleen nog maar op de ja-button te clicken. En dan nog alleen in die gevallen waar de applicatie dat al niet gedaan heeft; denk aan de koelkast die ziet dat de melk op is en dat dus direct bijbestelt bij ah.nl .

Maar misschien wil ik even geen melk. En wil ik zelfdénkend kunnen beslissen of, wanneer en hoeveel pakken ik koop.

En dat is dus mijn punt. Die privacy an-sich die ik inlever, ik denk dat ik daar persoonlijk nog wel overheen kom. Want ik kies uiteindelijk wel voor het gemak. Ik ben allang gewend aan Facebook ads, (suffe!) retargetting campagnes en trackers als Moves. Maar het ondermijnen, of op zijn minst het in slaap laten sukkelen van mijn zelfdenkend vermogen, daar vind ik die continu connectie discutabel worden.

Ik vermoed dat het alternatief dan luidt: wees niet-connected, wees always-off. En beslis zelf over je dagelijks leven. Denk na over de soms zo simpele dingen als ja of nee melk kopen.

Connected versus niet-connected. Dit kan binnen enkele jaren zomaar lijden tot een tweedeling in de maatschappij. Anderson & Rainie stelden in 2014 al: “The citizens will divide between those who prefer convenience and those who prefer privacy.” Oei!

Zoals altijd zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. Zolang we maar in staat zijn zelf te kunnen beslissen waar we wel en waar we niet-connected willen zijn. Zoals bijvoorbeeld wel op gezondheid, maar niet op onze wekelijkse boodschappen.

Waar we vind ik echt wat langer over moeten nadenken is: maken al die slimme toepassingen ons als individu ook slimmer? Of zijn het straks de ‘drop-outs’, diegenen dus die privacy voor alles stellen, die hun hersens nog echt kunnen gebruiken? En hun ware autonomie kunnen behouden. De tijd zal het leren.

Olaf Cox, client service director / partner bij l’eau – reclamebureau voor gedragsbeïnvloeding

Comments are closed.